„Zlaté české ručičky“ v mateřské školce?

Před pěti lety odstartoval projekt Technické mateřské školy, který má za cíl probudit už v předškolním věku lásku k technickým oborům. Zapojilo se do něj 25 českých školek.

V technických MŠ nedostane dítě do ruky hned pilu. Nejdříve se pěstuje manuální zručnost. - Foto: Věra Luptáková V technických MŠ nedostane dítě do ruky hned pilu. Nejdříve se pěstuje manuální zručnost. ©

Je to o tom, že si děti osahají něco, co jim třeba doma rodiče běžně nedovolí. Málokdo dá dítěti do ruky kladivo a řekne: Zatluč mi ten hřebíček! Je velice důležité, aby si děti osahaly nářadí a v budoucnu se třeba vyprofilovaly do nějakého technického oboru,“ popisuje smysl projektu Mgr. Dominika Průchová, majitelka DC Mláďátka, pod které spadá jedna z technických školek. 

„Když dětem něco nabídnete a ony si to vyzkouší, informace se dostane do mozku, kde se vytvářejí spoje, a tím roste intelekt a emoční inteligence. Do šesti let věku se rozvine 75% mozku,“ vysvětluje Mgr. Průchová, proč je podle ní třeba začít se technikou zabývat už v předškolním věku.
 

Pilka pro tříleté děti? 

Netřeba se děsit. V technických MŠ nedostane hned dítě do ruky pilu. Nejdříve se pěstuje manuální zručnost, takže se začíná klasicky s obkreslováním šablon, vystřihováním. Pak přijdou na řadu pilky plastové, které řežou polystyrén, a teprve po tomto procesu dostane dítě do ruky skutečný nástroj. Pochopitelně pod dohledem učitele. 

„Stejně tak chemické pokusy nejsou o žádných kyselinách, ale o mléce, potravinářském barvivu, jedlé sodě. Stavitelství je zase o tom, jak fungují mosty, proč létají letadla, proč plavou lodě a nepotopí se,“ vysvětluje ředitelka.
 

Co na to učitelky? 

Všichni učitelé školek, které měly o projekt zájem, museli projít e-learningovým kurzem zaměřeným na všechny kategorie technického vzdělávání. Tedy oblast stavební, strojní, hudební, chemie a biotechnologie. A není to prý nic složitého. 

„Každý výukový modul má u sebe metodiku, kde je popsáno, jaké pomůcky potřebujeme, jak má paní učitelka toto téma uvést – často je k tomu nějaká pohádka – a následuje detailní postup. K němu je video určené pro pedagogy, kde odborník přesně ukazuje a popisuje, jak se daná věc s dětmi může realizovat,“ říká Dominika Průchová. Většina modulů obsahuje i video pro děti a doporučené stavebnice a pomůcky.
 

Zajímá vás, jak baví technika předškolní holčičky? A jestli už se někdo řízl pilkou? Dozvíte se v rozhovoru s ředitelkou DC Mláďátka Mgr. Dominikou Průchovou, Ph.D. 

Přehrát

Stáhnout

Technické mateřské školy. Lásku k technice lze prý zažehnout už ve školce. O to usiluje projekt Technické mateřské školy, do kterého je zapojeno 25 MŠ po celé republice. Jak vypadá praxe, rozebírá Monika Valentová s Mgr. Dominikou Průchovou, Ph.D.

Vysílání

 

Archiv

Audio archiv

Kamery

Vysíláme Live
On Air
Zavřít