Vlaky: Velký obrazový průvodce

Tahle knížka o vláčcích potěší všechny velké i malé kluky.

Pusť si mě

Stáhnout

Přečtěte si knížku Vlaky: Velký obrazový průvodce

Vlaky: Velký obrazový průvodce - Foto: Nakladatelství Universum Vlaky: Velký obrazový průvodce ©

Milí kluci, holčičky a holky, zdraví vás vaše Knižní záložka. Asi nebudu první, kdo vám právě dnes připomíná přísloví Jak na Nový rok, tak po celý rok; moc bych si přála, abyste tedy dnes vzali aspoň na chvilku do ruky knížku – ne jako podložku pod kymácející se stůl, ha ha ha, ale výjimečně ke čtení. 

Když jsme u čtení: závidím dítěti, které našlo pod stromečkem velký balík. Dítě balík potěžkalo a řeklo: vypadá to jako kniha, ale takhle těžké knihy přece nebývají! A tatínek záhadně zamumlal: Není kniha jako kniha; přijde na to, o čem je. Rozbaluj ji opatrně. 

A dítě, prozradím rovnou, že šlo o kluka, se snažilo o opatrnost, ale nedočkavé prsty zašmodrchaly provázek, tatínek kupodivu na kluka nepospíchal a chvíle napětí se táhla zdánlivě do nekonečna. Konečně! Uzlík povolil a zpod papíru vykoukl obrázek podivné přední části… přední části lokomotivy! 

VLAKY, přečetl na titulu kluk a pokračoval: Velký obrazový průvodce. Podle originálu vydaného nakladatelstvím Dorling Kindersley v Londýně v roce 2014 přeložil Karel Jičínský a vydal Knižní klub. Počet stran 320. Obrátil několik stran a četl dál: Kapitola první, 1804 až 1838. Železný oř. Vynález parní lokomotivy vedl k vybudování první železné dráhy pro dopravu cestujících ve Velké Británii. Tento nový způsob cestování se záhy rozšířil i do jiných zemí a lokomotiva Rocket ukázala směr dalšího vývoje parostrojního pohonu. 

Tati, zalykal se nadšením kluk, tady je úplně všechno! Víš, že první metro na světě postavili v Londýně a provoz šestikilometrové podzemní dráhy byl zahájený 10. ledna 1863! Vagony byly dřevěné, svítilo se plynem, a táhla je parní lokomotiva. 

Britský spisovatel Foster v té době napsal: Železniční nádraží jsou naše brány ke slávě a do neznáma. Unikáme jimi do světa dobrodružných představ a slunečního svitu, opět se ale – bohužel! – na nástupiště vracíme. 

Tati, představ si, že expresní rychlík Londýn – Edinburgh dosáhl v roce 1934 rychlosti 100 mil, neboli 161 kilometr v hodině! A jakmile nastoupíš do „modrého vlaku,“ který projíždí Jihoafrickou republikou a vyznačuje se superluxusem, máš všechno jídlo a pití all-inclusive, tj. zadarmiko, jásal kluk, který byl nejdál v Nízkých Tatrách. 

Pozor! Metro v Dubaji! To je zážitek. Staví jim to společnosti z Francie, Japonska, Turecka a Spojených států – a těch peněz co to bude stát… tolik nul ani nedokážu přečíst. Tati, vydechl kluk celý zrudlý nadšením nad obrazovým průvodcem VLAKY, já už vím, čím budu. Buď strojvůdcem, nebo budu vymýšlet ještě krásnější a rychlejší vlaky. 

Na shledanou za týden se těší vaše Knižní záložka. 

Vysílání

 

Archiv

Audio archiv

Kamery

Vysíláme Live
On Air
Zavřít