V Olomouckém kraji se lidé loučí s železničními jednotkami zvanými Tornádo či Pantograf
Na české železnici končí pravidelný provoz elektrických jednotek řady 460 přezdívaných Tornádo. Fanoušci i zaměstnanci železnice se s nimi loučí tento víkend při nostalgických jízdách na vybraných tratích v Olomouckém kraji.
Elektrické jednotky řady 460 lidé znají také pod přezdívkou Pantograf. Vyráběla je vagónka ve Studénce a elektrickou výzbroj dodával podnik Moravské elektrotechnické závody ve Vsetíně. Vlaky mají zhruba padesátiletou historii.
Poslední linkou s pravidelným nasazením byla trasa Olomouc – Přerov – Hranice na Moravě – Vsetín.
O tomto víkendu mají lidé podle zástupců Českých drah poslední oficiální příležitost svézt se s jednotkami řady 460. Jeden z vlaků se už zítra vydá do železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově a poslední jednotky v Olomouci zasáhnou do provozu už jen jako výpomoc v případě nedostatku nových vlaků RegioPanter. I tato výpomoc by ale měla do léta skončit.
Z tratí pak letos zmizí i větší počet dalších starších lokomotiv a vozů. Počítá se se zachováním muzejních vozidel z vyřazených typů právě ve sbírkách Národního technického muzea, Muzea Českých drah, popřípadě u různých spolků a dalších organizací, které projeví zájem o odkoupení vyřazených vozidel. Podstatná část vlaků ale zamíří do kovošrotu, aby se stala surovinou pro výrobu nových moderních vlaků.
Více se dozvíte z rozhlasové reportáže.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Syna jsem našla ležet zbitého na toaletách.‘ Když škola říká, že šikanu nemá, je to začátek problému
-
Příběh Roberta Kaliňáka: Z politického důchodce ve vazbě se během dvou let stal zastupujícím premiérem
-
‚Zvažovali se i hroši.‘ Moravskoslezský kraj jedná o rezervaci zvířat na Bakalových pozemcích u Karviné
-
Prezident Raísí nepřežil nehodu vrtulníku. Podle íránských médií je mezi mrtvými i ministr zahraničí