Učebnice jsou zabijáky výuky cizího jazyka. Děti by se měly učit poslechem, říká učitelka

Rodiče, učitelé a tvůrci školních osnov dělají nevědomky mnoho chyb, které dětem komplikují přirozené osvojování cizích jazyků. V Atriu na Rádiu Junior o nich mluvila Monika Valentová s lektorkou a učitelkou Mgr. Sylvií Dolákovou.

Zajímá vás, od kdy je vhodné učit se slovíčka a proč jsou škodlivé pracovní sešity? Poslechněte si rozhovor Moniky Valentové s lektorkou a učitelkou Mgr. Sylvií Dolákovou. - Foto: Fotobanka stock.xchng Zajímá vás, od kdy je vhodné učit se slovíčka a proč jsou škodlivé pracovní sešity? Poslechněte si rozhovor Moniky Valentové s lektorkou a učitelkou Mgr. Sylvií Dolákovou. ©

V sedmi letech je pozdě

 

„Otázka, kdy začít s výukou cizího jazyka, je typická a musím se jí vždycky pousmát. Důležité je totiž spíše, do kdy se to má stihnout,“ vysvětluje Mgr. Doláková. Podle ní by děti měly začít ideálně ve čtyřech, ale nejpozději do sedmi let věku. 

Čtyřleté dítě už chápe, že se svou mateřštinou se ve světě nedomluví a je motivováno učit se jiné jazyky. Mladší dítě zpravidla nerozumí, k čemu je to dobré. Ideální je učit se denně, i kdyby to mělo být jen pár minut. 

Učí se od školky, ale nic neumí! 

České děti často začínají s cizím jazykem už v předškolním věku, pak pokračují ve škole, ale rodiče mívají přesto pocit, že i po letech tréninku jejich potomek nic neumí. Pokud se ale dítě jazyk učilo správně, je to zpravidla mýlka. 

„Zapomínáme na fakt, že děti se učí poslechem. Tím, že jsou vystavovány situacím, ve kterých jim jazyk zprostředkovává pochopení a ony si ukládají poslechové stopy do paměti. Bohužel poslech není měřitelný, takže my nemáme možnost kontrolovat, jestli dítě opravdu něco umí,“ říká lektorka. 

Zapomeňte na čtení! 

První dva roky je důležité obejít se bez učebnic. „Učebnice jsou zabijáky výuky cizího jazyka. Říkám to naprosto zodpovědně a jsem si vědoma následků. Z hlediska psychologie potřebují děti stádium, kdy reagují jen na zvukové podněty, a to by mělo podle odborníků trvat dva roky.“ V momentě, kdy dítě musí začít přemýšlet o tom, jaká písmena se mají ve slově napsat, poslech odumírá. Realita v ČR je taková, že děti začínají cizí jazyk poslouchat pozdě a čtou naopak příliš brzy. 

Zajímá vás, od kdy je vhodné učit se slovíčka a proč jsou škodlivé pracovní sešity? Poslechněte si rozhovor Moniky Valentové s lektorkou a učitelkou Mgr. Sylvií Dolákovou. 

 

Přehrát

Děti s dyslexií mívají problémy s osvojením cizího jazyka. Přesto se ho mohou naučit. Je třeba nechat je poslouchat a gramatiku učit názorně. O výuce angličitiny u dyslektiků si povídala Monika Valentová s lektorkou Mgr. Sylvií Dolákovou.

Vysílání

 

Archiv

Audio archiv

Kamery

Pusť si video

Další videa na YouTube

Vysíláme Live
On Air
Zavřít