Školní psycholog – značka dobré školy

31. březen 2016

S novým školským zákonem bude mít většina českých škol (od určitého počtu žáků) povinnost zaměstnat také školního psychologa.

„Já to vítám, protože tuhle práci považuji za hrozně důležitou službu,“ říká školní psycholožka pražské ZŠ Kladská, Mgr. Lucie Sušická.

PPP nestačí?

Každou školu má na starost konkrétní pracovník Pedagogicko-psychologické poradny (dále jen PPP). Když školní psycholog a psycholog z PPP spolupracují, je to ideální, jelikož mohou navzájem těžit ze svých zkušeností. Školní psycholog má v podstatě stejné diagnostické nástroje, stejné znalosti a vědomosti v oboru a jeho nespornou výhodou je znalost terénu.

Rozdíl je v kompetencích. Jen psycholog v PPP může například oficiálně doporučit dítěti individuální vzdělávací plán. Školní psycholog je ale dětem pochopitelně blíž.

„U nás na škole se snažíme provádět jakousi depistáž (cílené vyhledávání – pozn. aut.), například co se specifických poruch učení týče. Já to dělám tak, že vstupuji do tříd, dívám se na výuku, snažím se sledovat, jak žáci pracují, a pokud pojmu podezření, nebo pokud přijde učitel sám a řekne, že se mu u konkrétního dítěte něco nezdá, pracuji s dítětem dále, nejlépe ve spolupráci s rodiči,“ popisuje běžnou praxi psycholožka.

Když přijde krize

Podle Mgr. Sušické by rodiče měli komunikovat především s třídním učitelem svého dítěte. Někdy ale rodič nemá zájem, aby do „rodinných věcí“ zasahovala jakákoli cizí osoba, natož psycholog. Navíc, individuální práci se žáky může školní psycholog provádět až po písemném souhlasu rodičů. Co když ale rodič nesouhlasí a dítě o pomoc žádá?

„Mohu situaci vyhodnotit jako krizovou intervenci a poté, co proběhne, informovat rodiče a žádat o souhlas. Anebo přimět dítě, aby hovořilo s učiteli, protože ti podepsaný souhlas nepotřebují,“ popisuje krizovou strategii psycholožka. Ona pak může přes učitele zprostředkovat dítěti nápady na řešení a kontakty, například na Linku bezpečí apod.

„Snažíme se přesvědčit rodiče, že role školního psychologa je pomáhající a že jde o to vychytat možné problémy co nejdřív,“ říká Mgr. Lucie Sušická.

Které problémy nejčastěji řeší děti? Co je „Školní poradenské pracoviště“? Dozvíte se také v rozhovoru se školní psycholožkou a speciální pedagožkou Mgr. Lucií Sušickou.

Spustit audio