Se školkou do světa trochu jinak

7. březen 2017

Stále dokola se opakuje, že dnešní svět je daleko více otevřený, propojený, a tím jakoby menší – a zároveň někdy (a možná paradoxně) méně tolerantní. Lidé cestují nejen letadlem, vlakem a autem, ale i prostřednictvím sociálních sítí, aplikací v mobilu atd. I velmi malé děti se v jeslích a školkách setkávají s multikulturním prostředím. S rodiči jezdí na dovolenou do míst, o kterých se nám starším v dětství ani nesnilo. Školky a školy by proto měly do své výuky pečlivě začleňovat informace o cizích zemích, kulturách, respektu a toleranci.

Petra Lazáková si do pořadu Atrium pozvala autorku projektu Hraj si – Zábava pro děti Kateřinu Přechovou. Tato pedagožka, specialistka na interaktivní výuku nejmenších dětí, si s Petrou povídala o tom, jak pro děti připravit zábavné a poučné seznámení s cizími zeměmi a národy.

Emoce na prvním místě!

Základ úspěchu dobrého interaktivního programu pro nejmenší děti jsou podle Kateřiny Přechové EMOCE. Dítě by se mělo vžít do děje doslova všemi smysly! Jak toho dosáhnout? Co je pro takový efektivní interaktivní program nezbytné?

 

  1. Zapojení dětí ještě před začátkem programu – děti si mohou už několik dní dopředu vytvářet letenky do dané země (případně své pasy) a povídat si o tom, na co se nejvíce těší. Jak dodává Kateřina, je až s podivem, kolik děti skutečně věří, že v daný den někam poletí – a velmi se na to těší.
  2. Kulisy – kulisy jsou různorodé a velmi účelné pomůcky, které se dají prakticky využít. Obohatí atmosféru, lze je zapojit do děje, lze je použít jako cvičební pomůcky. Někdy si děti mohou jednodušší kulisy v rámci programu samy vytvářet, pohrát si s nimi a vzít si je poté domů. Tím samozřejmě získají cennou památku, díky které si budou téma dobře pamatovat.
  3. Hudba – hudba vždy dodává emoce; a to jak dospělým, tak i „školkovým“ dětem. V rámci programu o cizích zemích se nabízí použití etnické hudby. Skvělé jsou ale i náladovky (které doprovází příběh a tlačí na emoce) a rytmické písně k tématu (které si děti mohou zazpívat a snadno zapamatovat) .
  4. Vizuál – obrázky a videa dodají emoce podobně jako hudba. Děti si při jejich prohlížení odpočinou a vše lépe zpracují. Krátké autentické video z místa je ideální. Také je velmi vhodné, pokud jsou na videu nebo fotografiích i děti ze země, o které je řeč.
  5. Tematické říkanky – rýmy si děti snadno zapamatují, a tím si téma v hlavičkách i déle udrží. Obsah říkanky mohou pak i později ztvárnit na papír.
  6. Pár cizích slovíček – děti mají obvykle rády pro ně velmi zvláštní cizí řeči. Mohou se cítit „příjemně důležitě“, když budou umět počítat do pěti v nějakém exotickém jazyce.
  7. Pohyb – děti pochopitelně nevydrží dlouho sedět a něco poslouchat. Ideální je zapojit je přímo do děje, spoluvytvářet program s nimi pomocí pohybu, častých přesunů (třeba v rámci tělocvičny nebo i budovy školky).
  8. Výchova k toleranci – pokud seznamujete děti se zeměmi, které jsou na rozdíl od nás výrazně chudší, je dobré dětem místní podmínky přiblížit a zapojit je i do případné pomoci. Ať už kreslením obrázků dětem v té které zemi, nebo zakoupením nějakého materiálu do jejich škol, případně koupí výrobku, který zajistí finance organizaci, která podporuje děti v dané zemi.
 

Zajímají vás další tipy, rady (třeba jak vyrábět jednoduché, ale účelné kulisy) a konkrétní nabídka interaktivních zeměpisných programů? Poslechněte si záznam pořadu Atrium Českého rozhlasu Rádia Junior s Kateřinou Přechovou a Petrou Lazákovou. Příjemný poslech!

autor: pma
Spustit audio