Poezie na základní škole. Jak neotrávit děti ani učitele?

19. duben 2017

Lektorky semináře Nebojme se poezie! si pozvala moderátorka Monika Valentová do pořadu Atrium. Barbora Charvátová a Vendula Noháčová mluvily o tom, jak se dá na prvním stupni základní školy uchopit poezie tak, že není jen nutnou povinností - ale také zábavou!

Jak si užít báseň


„Poté, co jsme se s učiteli bavily, se nám potvrdilo, že se té poezie opravdu bojí a nevědí, jak do toho. A moje zkušenost byla taková, že děti po lekci, kterou jsme spolu absolvovaly, měly radost, bavilo je to, prožily si to a těšily se na příště, což je pro mě úžasná zpětná vazba,“ říká Vendula Noháčová.

"Semináře máme postavené tak, že na český jazyk a čtení jako takové navazuje výtvarná výchova, nebo pracovní činnosti, kde nám nejde ani tolik o básnickou terminologii jako spíš o prožitek. Jde o to, aby děti zažily různými způsoby to, co se v básni děje,“ dodává Barbora Charvátová.

Během tohoto prožitkového učení děti zpravidla spontánně narazí i na teorii a během dalších stupňů vzdělávání mají při práci s básnickými texty mnohem snazší práci.

Jak na to? Třífázově!

Lektorky ve svém semináři využívají tzv. třífázový model učení, který je základem kritického myšlení.
1. fáze – EVOKACE – děti se navnadí a připraví na to, co se bude dít a osahají si to, co už umějí a znají
2. fáze – UVĚDOMĚNÍ – dětem se předkládá konkrétní nový text
3. fáze – REFLEXE – propojí se to, co děti znaly, s novou básní. Zpravidla navazuje i výtvarné tvoření.

„Myslíme si, že je důležité prožít báseň všemi smysly. Zakřičet ji, zašeptat, namalovat, zazpívat, nebo si něco vyrobit. Báseň je umění a umění bychom měli prožívat,“ shodují se lektorky.

Pokud vás zajímá, jaké dětské knížky Vendula Noháčová a Barbora Charvátová doporučují, nebo jak využívají při učení meditační hudbu, poslechněte si následující rozhovor.

Spustit audio