Metody Marie Montessori jsou pro každé dítě, ale ne pro každého rodiče

3. únor 2016

Dítě není méně než dospělý – to je základní princip komunikace v duchu Montessori pedagogiky, o které si v Atriu povídala Šárka Fenyková s lektorkou Kamilou Balcarovou.

Komunikace v duchu Montessori je komunikace, ve které se lidé navzájem respektují a ve které se mezi sebou snaží dorozumět jako partneři. Nástrojem nejsou zákazy a příkazy, ale dospělý je dítěti vědomým průvodcem. Možná i proto se dá říct, že metody lékařky a pedagožky Marie Montessori jsou pro každé dítě, ale ne pro každého rodiče.

Maria Montessori vypracovala tuto metodu vědomého učení a komunikace pro děti od narození až pro mladé lidi do 24 let.

„S dětmi se dá ale tímto způsobem komunikovat už od početí,“ říká Kamila Balcarová, která má mezinárodní certifikát pro práci s dětmi od 0 do 3 let. Prakticky to znamená, že rodiče na dítě pravidelně mluví nebo mu zpívají.

„Existují výzkumy, kdy děti po narození reagují na pohádku nebo písničku, kterou jim rodiče zpívali ještě před porodem,“ dodává Kamila Balcarová.

Komunikace s dětmi v Montessori duchu by se dala nazvat „rodičovštinou“. Na malé dítě je třeba mluvit pomalu, s vyšší intonací a zdůrazňovat jednotlivá slova. Sdělení mají být krátká a výstižná.

„Také je dobré dětem číst,“ radí Kamila „a to už od tří měsíců“. Nemá jít ovšem o básničky nebo příběhy, ale o jednotlivá slova – předměty nebo zvířata, které je možné ukázat na obrázku a přečíst zřetelně jejich název.

Největší radost ze čtení mívají batolata kolem 18. měsíce věku. Je ovšem nutné sledovat i jednotlivé senzitivní neboli citlivé fáze vývoje dítěte. Je-li dítě zrovna ve fázi, kdy chce objevovat svět a potřebuje se pohybovat, těžko ho udržíme u prohlížení obrázků v knížkách.

Senzitivních (citlivých) fází je v Montessori pedagogice nesčetně mnoho. Jsou to fáze, kterými dítě během svého vývoje prochází. Jen pro věkové období od narození do šesti let je jich šest. Konkrétně senzitivní fáze pro jazyk, pro pohyb, pro vnímání řádu, pro tříbení smyslů, pro vnímání detailů a pro učení sociálnímu chování.

Citlivá fáze pro vnímání řádu je jednou z těch nejdůležitějších. Dítě by mělo vědět, kde má která věc v bytě své místo. Vnější harmonie a řád totiž pomáhá utvářet vnitřní harmonii člověka.

Spustit audio