Logopedie pro postižené děti má smysl!

Mluvíme, abychom si dokázali o něco říct. Mluvíme, abychom se mohli ohradit. Mluvíme, abychom si získali a udrželi přátele! Bez mluvení je toto všechno zpravidla velmi těžké. Občas nám ale může být špatně rozumět. Občas se nám hůře vyslovují určitá písmenka. A právě proto je tu logoped. Právě on nám může pomoci k lepší komunikaci. A podle Romany Straussové (ženy, která se zabývá logopedií pro děti s postižením téměř 30 let) může logoped pomoci i dětem s autismem, ADHD i neslyšícím.

Jak začít?

Řeřicha, rarach, sysel, lilie – taková slova mohou dětem i dospělým někdy dělat potíže. Je v nich totiž Ř, R, S, L – obtížná písmenka, která se nám někdy nepodaří zvládnout ani v dospělosti. K tomu, aby se je dítě s postižením správně naučilo, se nejdříve musí naučit komunikovat – tedy rozmluvit se. I toto je podle Romany Straussové práce pro zkušeného logopeda. Logoped pracující s dětmi, které trpí nějakou poruchou, pracuje nejprve jako klasický psycholog. Laicky řečeno, dítě „otevře“, vzbudí v něm zájem mluvit (někdy i konfrontací) – tím ho motivuje k tomu, aby samo chtělo mluvit a pracovat na své výslovnosti.

Jak pokračovat?

Jakmile má dítě snahu komunikovat, je dostatečně motivované, může s ním logoped pracovat podobně jako se zdravými dětmi. Jen se připravte na to, že to bude vyžadovat více návštěv u logopeda i čas pro pravidelné cvičení logopedie doma – tedy větší dávku Vaší trpělivosti. Dítěti můžete pomoci i tím, že s ním budete více mluvit, rozebírat různé situace, číst pohádky a poskytovat mu více podnětů, které může pak chtít komentovat.

Jak vyhledat správného logopeda pro Vaše dítě?

Pokud Vaše dcera nebo syn trpí nějakou poruchou, zřejmě už docházíte na nějaké specializované pracoviště, do školky, školy atd. A právě tam by Vás měli navést na logopedii, kde pracují s dětmi, jako je to Vaše. Zajímavé je, že pro neslyšící děti už zpravidla není potřeba nějaká speciální péče. A to především proto, že v dnešní době se závažnost potíží neslyšících výrazně zmenšila díky sofistikovaným kompenzačním pomůckám. Pokud tedy děti netrpí centrální nedoslýchavostí (hluchotou), tak mohou díky nové zdravotnické technice slyšet poměrně dobře. Proto žádnou specifickou logopedickou péči ani nepotřebují.

Pár praktických rad na závěr

Podle Romany Straussové má smysl začít chodit k logopedovi zhruba od 4 let věku dítěte. Nejčastějšími návštěvníky logopedů jsou nicméně předškolní děti. Problematické bývá většinou písmenko R – pokud si děti R osvojí, Ř už zvládnou obvykle snadno a rychle.

A pokud chcete vědět, jak se jednoduše naučit Ř, ale i L a S, poslechněte si Atrium s Romanou Straussovou – specialistkou na autismus a logopedii. Ve studiu s ní byla Petra Lazáková.

autor: pma
Spustit audio