Jak založit a udržet školní čtenářský klub

Nová škola, o.p.s. realizovala tříletý projekt Čtenářské kluby. Patnáct z jednadvaceti klubů, které v rámci projektu vznikly, nadále trvá i bez finanční a metodické podpory. Sen se stal skutečností.

Malý čtenář - Foto: Fotobanka RGBStock Malý čtenář ©

Předchozí slova znějí v současné době téměř jako pohádka, ale je to exaktní důkaz, že děti lze u pravidelného čtení dobrovolně udržet. Co je k tomu zapotřebí? „Hlavně knížky a pak lidi, kteří jsou ochotni klub vést,“ říká odborná metodička projektu a pedagožka Mgr. Irena Poláková. „Ti lidé by měli dostat něco zaplaceno za práci, kterou vykonávají, a pokud si nevědí rady, mělo by se jim dostat metodické podpory.“ To vše grant Evropského sociálního fondu s podporou MŠMT umožňoval. 

Úspěch téměř nečekaný 

„My jsme si vůbec nemysleli, že o kluby bude takový zájem. Domnívali jsme se, že budeme každý půlrok muset dělat nový nábor, dokonce jsme měli asistenty, kteří měli obcházet rodiny a zvát děti, ale nebylo to potřeba,“ říká Mgr. Poláková. Podle ní měl projekt úspěch díky učitelům, kterým se podařilo vzbudit zájem dětí, a pak díky dvojicím učitel-knihovník, kteří kluby vedli a neustále udržovali dětský zájem v průběhu času. 

Během tří let přišly i krize. Děti to najednou bavilo méně, odcházel donedávna nadšený člen… A právě v těchto chvílích byla důležitá metodická podpora, kterou, kromě financí, projekt umožňoval.  

Všimli si i na ministerstvu 

„Projekt byl v podstatě jeden velký experiment, kdy jsme se rozhodli využít něčeho, co je známé, na co nemáme žádné know-how. Čtenářský klub, prostor, kde si společně čteme, kde se bavíme o knihách, kde si knihy doporučujeme, není nic, co bychom vymysleli,“ říká Irena Poláková 

Že šlo o experiment úspěšný, dokládá i reakce MŠMT, které vyhlásilo zjednodušené grantové řízení. Pokud mají školy zájem, mohou si podat velmi jednoduchou grantovou žádost a čtenářský klub založit.
 

Předpoklady k úspěšnému vedení klubu: 

- důvěřuji knihám. Věřím, že toto médium i dnes dokáže zaujmout, aniž bychom mu museli přidávat zvuk nebo obraz
- já sám, coby vedoucí klubu, jsem čtenář
- znám dětskou literaturu a aktivně ji vyhledávám
- všímám si dětí, jsem schopen reagovat na jejich potřeby a doporučovat jim knihy 

A jak poznat, která kniha je pro konkrétní dítě vhodná? Dozvíte se v rozhovoru s metodičkou projektu Čtenářské kluby Mgr. Irenou Polákovou. 

Přehrát

Stáhnout

S tabletem umí děti kde co, ale knížku často neotevřou. Možná je třeba jim posvítit na cestu ke čtenářství. Jak založit a udržet v chodu školní čtenářský klub? Projekt představuje odborná metodička Mgr. Irena Poláková. Moderuje Monika Valentová.

Vysílání

 

Archiv

Audio archiv

Kamery

Pusť si video

Další videa na YouTube

Vysíláme Live
On Air
Zavřít