Odklad školní docházky. Mohou pomoci přípravné třídy neboli "nulťáky"?

14. červen 2017

Rodiče, jejichž děti jsou narozené v letních měsících, zpravidla přemýšlejí, zda by pro jejich předškoláčky nebylo lepší povinnou školní docházku o rok odložit. Podle několika médií, pedagogů a pedagogicko-psychologických poraden je dětí s odkladem více než dříve. V některých mateřských školkách proto vznikají další předškolní třídy. A v některých základních školách byly zřízeny tzv. přípravné třídy nebo lidově řečeno „nulťáky“. Právě o nich jsme si povídali v pořadu Atrium. Na otázky Petry Lazákové odpovídal ředitel pražské ZŠ Jižní Daniel Kaiser.

Přípravné ročníky existovaly už dříve. Byly určeny především pro děti, které potřebovaly zlepšit znalosti českého jazyka. Jinými slovy - docházely do nich především romské děti. I proto takové třídy vznikaly v oblastech, kde žila početnější romská komunita. Dnes je situace jiná.

Základní patero o nulťácích:

  1. Přípravné třídy vznikají na základě rozhodnutí radnice tam, kde je to prostě potřeba. Na Praze 4 je například takových tříd 7. Lze říci, že jich je vždy více ve městech než na vesnicích. Poptejte se na ně ve své mateřské škole nebo v blízké pedagogicko-psychologické poradně.
  2. Do přípravné třídy se mohou přihlásit děti, které dostanou doporučení od pedagogicko-psychologické poradny. Její návštěva je proto vždy nutná.
  3. Do přípravných tříd zpravidla docházejí děti s různými „dys“ a jinými poruchami. V některých školách vede nultý ročník speciální pedagog. Děti pak mají díky jeho péči snazší vstup do klasické první třídy. Mnohdy jim taková příprava zvedne sebevědomí, což má pochopitelně velký vliv na další začleňování dítěte do kolektivu.
  4. Docházku dítěte do přípravné třídy rodiče nehradí - stejně jako ji od září 2017 nebudou hradit ani v „druhé předškolní třídě“ mateřské školy. Platí se ale za obědy a družinu, do které dítě z nultého ročníku dochází.
  5. Program v přípravném ročníku je více studijní než ve školce. Dopoledne se děti zpravidla učí – i když hravým způsobem samozřejmě. Po obědě odpočívají podobně jako děti v mateřské školce. Odpoledne si hrají, případně chodí ven. 

Podle pana ředitele Daniela Kaisera nelze říct, že by děti z nultého ročníku byly připraveny lépe než ty, které docházejí do mateřské školy. Jasné ale je, že dětem s poruchami pozornosti a jinými mozkovými poruchami taková příprava na školu zcela jistě pomůže.

Jak předškoláčka připravit na školu tak, aby se v září nebál vzít aktovku na záda? Jak ho motivovat? I o tom si Petra Lazáková povídala s ředitelem ZŠ Jižní Danielem Kaiserem. Celý rozhovor naleznete k poslechu dole pod článkem.

autor: pma
Spustit audio