Jak děti smysluplně vzdělávat? Začít spolu!

1. listopad 2016

Vzdělávací program Začít spolu, ve světě známý pod názvem Step by Step, funguje v ČR od r. ´94. „Pyšníme se tím, že je jednou z možných cest realizace rámcového vzdělávacího programu, co se týče mateřských i základních škol,“ říká lektorka a metodička PhDr. Jana Kargerová.

Proč?

Známý americký filantrop, maďarský Žid George Soros, který podporoval například Chartu 77, chtěl něco udělat pro obnovu demokracie v posttotalitních zemích východního bloku. Požádal tedy odborníky, aby vytvořili program pro předškolní vzdělávání. „Ta původní myšlenka byla, že když nejmenší děti prožijí demokratický proces vzdělávání, je šance, že obnovíme myslící, samostatnou generaci, která bude odolnější vůči různým manipulacím, vymývání mozků a podobně,“ vysvětluje Dr. Kargerová

V ČR se podle programu začalo postupovat v roce 1994 a pro velký zájem rodičů byl rozšířen i na školy základní. Momentálně se k němu hlásí 80 základních a 120 mateřských škol. Školením prošly přes 4 tisíce učitelů.

Jak?

V případě Začít spolu je „knihou knih“ publikace Kompetentní učitel 21. století, která shrnuje mezinárodní standardy programu. Pilíře tvoří témata jako respektující komunikace vůči rodičům a dětem, spolupráce s rodinou a komunitou, rozmanitost výuky a demokratické hodnoty, inkluze… „Program byl vždy inkluzívní. Není to metodika jen pro ´vybrané chytré děti´, ale má ambici měnit celé naše školství. Ne se soustředit na nějaké elity, ale být přístupná všem dětem, které to potřebují, bez ohledu na to, z jakého sociokulturního prostředí pocházejí,“ říká Kargerová.

Program se také soustředí na to, aby hodnocení děti ve škole nesráželo, netraumatizovalo, ale naopak je posouvalo a poskytovalo zpětnou vazbu. Velký důraz je – podobně jako například v programu Montessori – kladen na to, aby učitel připravil podnětné prostředí. Důležitý je i profesní rozvoj pedagogů a jejich podpora.

„Teď máme zase světlejší období, kdy zájem ze strany učitelů i rodičů stoupá. Nespokojení rodiče zakládají různé typy alternativních škol a některé jsou založené právě na principech Začít spolu."

Zajímá vás, jak vypadá typický školní den podle programu Začít spolu? Více v rozhovoru s PhDr. Janou Kargerovou, lektorkou a metodičkou programu.

Spustit audio