Hodnocení, které má smysl

Tresty nemotivují. Stejně jako pochvaly. Neposkytují totiž informaci, kde se můžeme zlepšovat. „Vysoký efekt u studentů má povzbuzování, důvěra a doporučení, co by ještě mohli udělat a čím by se mohli zabývat, tedy formativní hodnocení,“ říká PhDr. Veronika Laufková, výzkumná pracovnice Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK.

Formativnímu hodnocení známky nevadí (ilustrační foto) - Foto: Milan Baják Formativnímu hodnocení známky nevadí (ilustrační foto) ©

Srovnávat, nebo podporovat? 

Klasické známky patří mezi takzvaná sumativní hodnocení. Jde o to zhodnotit známkou určité období a tím žáky vzájemně porovnat. Tuto snahu vystihuje anglický termín „assessment of learning“ čili hodnocení učení. 

Účelem formativního hodnocení naopak není dát známku, ale říci si, jak probíhá proces vzdělávání, jak mohou rodiče, učitelé a další zúčastnění žákovi pomoci. „Assessment for learning“ je hodnocení, které učení podporuje a které pomáhá dosáhnout cílů. Další metou je „assessment as learning“, tedy učení se hodnocení. „Tady se sám žák učí hodnotit, a to jak sebe, tak druhé,“ říká Laufková. 

Formativnímu hodnocení známky nevadí 

Formativní přístup k hodnocení se často dezinterpretuje jako směr, který chce zrušit známky. „O tom to vůbec není. Myslíme si, že známky mohou běžet souběžně s tím, že žákům poskytujeme nějakou zpětnou vazbu. Já osobně například vracím studentům práce tak dlouho, až jsou natolik kvalitní, že z nich mají dobrý pocit oni i já. To znamená, že každý žák ve třídě může dostat jedničku, ale jde o to, jakým způsobem ho k té jedničce dostanu,“ vysvětluje pedagožka. 

Proč se českým dětem při slově „hodnocení“ vybaví především známky? Proč mají Češi známky tak rádi? Proč žáci slovní hodnocení nečtou? Dozvíte se z rozhovoru s PhDr. Veronikou Laufkovou. 

Přehrát

Hodnocení, které má smysl. Hodnotit, nebo nehodnotit děti ve škole? Jak žákům poskytnout zpětnou vazbu, která jim pomůže k rozvoji? O smyslu tzv. formativního hodnocení na 1. stupni ZŠ hovoří s Monikou Valentovou PhDr. Veronika Laufková z PedF UK.

Vysílání

 

Archiv

Audio archiv

Kamery

Vysíláme Live
On Air
Zavřít