Feuersteinova metoda: I dítě s poruchou soustředění se může soustředit

Zní to jako paradox - odchází ze školství, aby mohla pro děti dělat víc. Nadchla ji filosofie psychologa a pedagoga prof. Reuvena Feuersteina a chce ji šířit dál. Hostem Moniky Valentové v pořadu Atrium byla zapálená lektorka a pedagožka Mgr. Petra Dočkalová.

Nechte mě chvilku, já si to rozmyslím. Tak zní motto Feuersteinovy metody. - Foto: Jiřina Mužíková Nechte mě chvilku, já si to rozmyslím. Tak zní motto Feuersteinovy metody. ©

Nechte mě chvilku, já si to rozmyslím

 

Tak zní motto Feuersteinovy metody, která se do češtiny překládá jako „zprostředkované učení“. Co je pro Petru Dočkalovou na této filosofii nejtěžší? „Abych upozadila svoje myšlení. Abych do procesu učení nepromítala to, co chci slyšet. Abych se vždycky dětí ptala, jak na to přišly a proč si to myslí. To je o reflexi mě samotné.“
 
Kromě potlačení svého ega se pedagožka v rámci metody snaží: 

  • pochopit, jak dítě přemýšlí a podpořit jeho specifické myšlení
  • zajistit přesah do života („Témata, která probíráme ve škole, žijeme v životě.“)
  • verbalizovat („Neustále hovoříme. Cílem je otevírat černé schránky v našich hlavách, mluvit o svých pocitech a o tom, jak jsme přemýšleli.“)
  • najít spolu s dětmi, jaký má učení smysl
  • učit sebereflexi a sebekontrole („Ukotvit se, zamyslet se, soustředit se.“)
  • uvědomit si, co je cílem, a dávat podněty
  • zvyšovat vnímavost dětí k životu a v životě

I dítě s poruchou soustředění se může soustředit

 

„Já hodně pracuji s takzvanou kognitivní mapou. Zeptám se dítěte, co ho baví. Ono třeba odpoví, že hraje Minecraft. A na základě Minecraftu se pak bavíme o matematice. Dítě potřebuje vidět smysl toho, co se učí,“ říká Mgr. Dočkalová. 
Je také potřeba se ptát, kdy se dítě bude učit, respektovat jeho odpověď a posléze být důsledný. V případě dětí s poruchami soustředění je třeba ocenit i pět minut soustředěné práce a pokračovat zase za chvíli (nebo příště). „Když už nevím, kudy kam, komentuji to, co je žádoucí, tedy takzvaný „ideální stav“. To, čemu dáváme pozornost, to upevňujeme,“ vysvětluje lektorka, proč není dobré dítě neustále upozorňovat na chyby. 

Mgr. Petra Dočkalová v rozhovoru mluví i o tom, proč odchází ze státního školství, že má cenu makat a že i v matematice se dá násobit různými způsoby. 

 

Přehrát

3 x 3 = 9. Na tom se asi shodneme. Ale k výsledku vede několik různých cest, které může učitel s dětmi objevit. O originalitě dětského myšlení mluvila učitelka ZŠ a lektorka Instrumentálního obohacení a Zprostředkovaného učení Mgr. Petra Dočkalová.

Vysílání

 

Archiv

Audio archiv

Kamery

Pusť si video

Další videa na YouTube

Vysíláme Live
On Air
Zavřít