Domov základ života

7. duben 2016

Petra Sovová, matka sedmi dětí a předsedkyně Hnutí za aktivní mateřství, vzdělávala a vzdělává všechny své děti na prvním stupni doma. Přestože zákonnou možnost individuálního vzdělávání na druhém stupni podporuje, sama by ji nevyužila.

„S domácím vzděláváním jsem začala, když byl můj nejstarší syn ve druhé třídě. Tehdy jsem se o té možnosti dozvěděla a zeptala se, jestli by ho to bavilo. On nadšeně souhlasil, takže jsme začali,“ popisuje Petra začátek dlouhé cesty. Byla velmi pestrá. Dva synové byli doma celý první stupeň, dcera Ela se rozhodla už na konci druhé třídy, že půjde do školy, což jí bylo umožněno. „Její nástup do školy byla rozhodně krása. Ona byla nadšená, paní učitelka byla nadšená a já jsem byla velice nadšená, protože jsem už moc neutáhla její energii,“ směje se Petra. „Nebrala jsem to osobně a ona to nevnímala jako nějakou rebelii“ vzpomíná.

„Nezačala jsem vůbec děti vzdělávat doma proto, že bych měla něco proti škole, ale negativa školy se mi za roky, kdy jsem vzdělávala doma, postupně velmi dobře vyjevila. Doma jsme se s dětmi mohli konečně věnovat tomu, co je zajímalo, a na to našroubovat věci, které bylo třeba procvičit“. Petře Sovové, stejně jako mnoha rodičům na cestě domácího vzdělávání, vadí na škole hlavně nepružnost, šablonovitosti a nedostatek individuálního přístupu.

Kmenová škola je základ

Podle Petry Sovové je velmi důležité, jakou rodiče vyberou tzv. kmenovou školu, tedy školské zařízení, ve kterém bude dítě zapsané, do kterého bude chodit jednou za půl roku na přezkušování a se kterým bude rodina ve větším či menším kontaktu. Je dobré se poptat a vybrat školu, která vyhovuje potřebám konkrétní rodiny, což často nebývá škola spádová.

„Já jako vzdělavatelka musím samozřejmě sledovat vzdělávací plán daného ročníku, musím se ho držet, naplnit ho, ale to, jak to udělám, to je všechno na mně. A já si té důvěry, kterou nám škola dává, moc vážím. Troufám si říct, že výsledky doma vzdělávaných dětí jsou velmi dobré a důvěra rodičům se hodně vyplatí“.

Když odbije pátá

Pátá třída – i v případě individuálního vzdělávání – bývá většinou zasvěcena přípravě na přechod. Buď na základní školu, nebo na víceleté gymnázium. Individuální vzdělávání na druhém stupni zatím bylo pouze na bázi experimentu, ale s novým školským zákonem, který začne platit od září 2016, bude právoplatnou možností. S podmínkou, aby „domácí učitel“ disponoval vysokoškolským diplomem.

Přesto, že Petra Sovová tuto možnost podporuje, sama ji pravděpodobně nevyužije. „Pro nás byl vždycky přechod na druhý stupeň příjemné rozloučení na prahu puberty. Dál bych si navíc už se znalostmi nevystačila a musela se vzdělávat spolu s dětmi. To je sice výborné, ale sebere to spoustu času a já mám hodně jiných aktivit,“ vysvětluje předsedkyně Hnutí za aktivní mateřství.

A jak hodnotí individuální vzdělávání ten, který jím prošel, Petřin syn Amos? Dozvíte se v rozhovoru s „domácí učitelkou“ Petrou Sovovou.

Spustit audio